Skip to main content

CARA ATASI GOUT

Mek: "Bakpo tange tu bekok gitu mo mokMoh?"
MokMoh: "Gini la Mek de ado Gout gak. Saloh make sket gak nya bekok habis sendi-sendi, sengal nih. Nya mari sakit gak, dop leh wat gapo.."
Sayu melihat wajah MokMoh tunduk sambil mengurut-ngurut lembut tangannya

GOUT! Salah satu penyakit yang seringkali menjadi kegerunan masyarakat kita. Ada yang merujuk penyakit GOUT ni penyakit golongan atasan sebab terlalu banyak makanan laut dan kurang senaman, namun itu semua sekadar 'asas membawang' orang keramaian.

APA ITU GOUT?
Gout sebenarnya sejenis penyakit yang disebabkan oleh kandungan asid urik yang berlebihan di dalam badan. Untuk mereka yang kurang mahir, mesti tertanya-tanya apa itu asid urik? Asid urik merupakan bahan kumuh dari tubuh kita yang sepatutnya dibuang melalui air kencing (urin). Apabila  asid urik yang berlebihan itu tidak dibuang keluar dari tubuh dan berkumpul di bahagian sendi, maka terjadilah GOUT.

Penyakit ini memang wajar digeruni sebab ia adalah PENYAKIT YANG BOLEH DIWARISI, namun faktor persekitaran juga memainkan peranan dimana mengamalkan CARA HIDUP SIHAT ADALAH KEUTAMAANNYA.





MENGENALPASTI GOUT
  • Jari kaki sering bengkak kemerahan?
  • Sendi kerap sakit dan lambat sembuh
Kebiasaannya, gout pada tahap awal sukar untuk dikenalpasti. Lebih-lebih lagi jika ianya menyerang dalam kekerapan yang sangat jarang. Bagi kebanyakan pesakit gout, gout mulanya menyerang di bahagan ibu jari kaki dimana ibu jari kaki menjadi merah, panas, bengkak dan tersangat sakit. ada nuga yang bermula dengan jari tangan. Sekiranya anda pernah mengalami situasi ini, anda sepatutnya merujuk pakar peubatan untuk pemeriksaan yang lebih lanjut kerana anda mungkin berisiko menghidap gout. Bagi mereka yang sudah terbiasa dengan masalah gout, kesengsaraan bengkak dan sakit dibahagian sendi untuk tempoh masa lama untuk sembuh sudah menjadi peneman hidup.  Adakah anda sanggup untuk melihat orang tersayang sengsara dengan penyakit ini? Bak kata pepatah "seberat-berat mata yang memandang, berat lagi mahu yang memikul"


LANGKAH PENCEGAHAN

Oleh sebab kita sedar punca utama gout adalah kandungan asid urik dalam badan yang tinggi, jadi untuk mengelakkan gout lebih kritikal, pesakit gout haruslah belajar untuk mengurangkan pengambilan makanan yang meningkatkan paras asid urik. 
Antara makanan yang dikatakan berkemampuan meningkatkan asid urik adalah:
  • ikan bilis, sardin
  • makanan bercengkerang
  • kekacang
Selain daripada menjaga pemakanan, pesakit gout haruslah mempunyai kesedaran untuk mengubah cara hidup seperti bersenam. Hal ini kerana kegemukan boleh menganggu proses pengeluaran asid urik dalam badan. Selain bersenam, derita penyakit gout juga boleh ikhtiar dengan pengambilan makanan tambahan yang boleh mengawal parasa asid urik dalam badan dan juga mengurangkan keradangan pada sendi.

SARANAN
Shaklee mempunyai beberapa produk yang boleh digunakan untuk pesakit gout bagi mengurangkan kesakitan dan membaikpulih kesihatan ke tahap yang lebih baik. 
Antaranya adalah: 
  • VIVIX
  • Kajian di Harvard Universiti mendapati kandungan Resvestarol yang dijumpai dalam anggur (muscadine grape) dan Japanese Knotweed(Polygonum Cuspidatum) boleh bertindak sebagai antioksidan terbaik untuk merendahkan paras asid urik dalam badan, dan kedua-dua bahan ini terkandung dalam Vivix
  • OMEGAGUARD
  • Minyak ikan yang tulen dimana boleh membantu mengelakkan dan mengurangkan keradangan/bengkak pada sendi 
  • ALFALFA
  • Bertindak sebagai bahan antitoksin semulajadi bagi menyingkirkan toksin dari badan sekaligus mengawal keseimbangan asid/alkali dalam badan
  • PERFORMANCE DRINK
  • Minuman isotonik yang boleh membantu mengawal kehilangan bendalir dalam badan dengan mengawal keseimbangan air serta mengeluarkan lebihan asid urik dari badan  




Alhamdulillah, telah ramai pesakit gout yang kembali mendapat keceriaan hidup dengan mengamalkan produk-produk Shaklee. Sekiranya berminat untuk dapatkan dan mencuba Set Gout Shaklee ini, boleh la hubungi saya di sini 0139811431 atau boleh membuat belian terus di atas talian.


Pengedar Sah Shaklee
Ummi Kalthum binti Mohamad
HP: 0139811431
COD: Sekitar Kuala Lumpur -WangsaMaju, Keramat, Jelatek, Setiawangsa

Popular posts from this blog

PETUA KECUTKAN BUASIR UNTUK PARA IBU

Buasir merupakan pengalaman ngeri untuk para ibu selepas bersalin. Saya berkongsi pengalaman ini kerana saya mengalaminya. Buasir bukanlah satu penyakit yang alaminya ada pada saya, namun saya mendapatnya selepas kehamilan pertama. Apa yang boleh saya gambarkan adalah perit dan pedih diiringi dengan ketidakselesaan.  APAKAH BUASIR? Buasir adalah salur darah vena yang membesar di bahagian bawah rektum dan dubur.

Wanita: PCOS Bukan Halangan Untuk Hamil dan Melahirkan Zuriat

CikMie nak kongsi pengalaman seorang pengguna Shaklee yang ada penyakit PCOS tetapi berjaya hamil. Ini adalah untuk memberi dorongan dan sokongan kepada ramai lagi wanita yang mengalami masalah ini agar tidak berputus asa dan sentiasa positif, rezeki Allah swt itu adalah sentiasa ada untuk hambaNya. Alhamdulillah... #pcossurvivor Berjaya Hamil Selepas Usaha Dengan Set Kesuburan Shaklee Jadi, untuk sahabat cikMie yang ada masalah PCOS, boleh cuba usahakan dengan set kesuburan Shaklee macam kakYong ni. 

Impian Seorang Wanita Bergelar Ibu Yang Perlu Diketahui Oleh Si Suami

Entri ini cikMie tujukan Khas untuk golongan bapa atau bakal jadi bapa. Sebagai seorang wanita dan juga isteri, tempoh paling penting salam hidup adalah saat melahirkan zuriat. Sememangnya akan ada pelbagai perasaan, yang mana menjerat emosi menjadi bercampur -baur.