Skip to main content

Keperluan Makanan Tambahan

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Dalam kehidupan yang semakin mencabar, antara perkara penting yang perlu dititikberatkan adalah pemakanan.
.
Kenapa?
.
Kerana pemakanan kita menghasilkan siapa diri kita.
.
Seorang manusia yang sihat berdaya maju?
.
Atau seorang yang sentiasa lemah bermaya?
.
Atau seorang yang sentiasa bergantung hidup dengan ubat?
.
Atau seorang yang sangat sensitif dengan persekitaran?
.
.
So, NAK jadi manusia yang sentiasa ceria kerjapun cergas, ambillah makanan tambahan.
.
Ini bukan paksaan, tapi saranan sebab terdapat beberapa faktor utama kenapa supplement dah jad satu keperluan sekarang.

 1. Gaya dan pola makanan yg tidak seimbang
hidup sekarang semakin sibuk, ada yang keluar subuh balik lewat malam. Ibubapa sarapan ala kadar. Anak-anak pula makan disekolah. Diet seimbang memang tidak terhidang.

Jika masakan disediakan di dapur kita sendiri, kita ada hak untuk mengawal kandungan gula, garam dan perasa yang digunakan. Namun jika makanan dari kedai, kita akan makan tanpa persoalkan unsur diet seimbang. Tambahan lagi makanan segera yang sememangnya dilabel tidak sihat.

2. Gaya hidup berbeza
Zaman sekarang ibubapa keluar bekerja. Semua urusan keluarga nak diurus dengan cepat. Makanya, masa rehat tak cukup, bukan sekadar ibubapa, malah anak-anak juga turut terlibat sama

3. Keterdedahan kpd pencemaran
Dari pagi hingga ke petang, kita sangat terdedah kepada pencemaran. Pagi-pagi sudah terhidu asap kereta. Ditambah pula, bahan kosmetik pun tanpa kita sedar banyak yang mengandungi bahan kimia. Maka, tertampallah di kulit wajah kita.

4. Kehidupan yang stress
Stress merupakan penyakit yang hadir tanpa kita sedar. Apabila kita tertekan/stress, ia menyebabkan radikal bebas terhasil dlm tubuh

5. Kualiti makanan
Kebanyakan bahan asas masakan kita seperti sayur, buah, rempah; semua dah tercemar dgn penggunaan baja kimia yg terlalu tinggi semasa penghasilannya

6. Ubat steroid
Kita semua tahu pengambilan ubat yg berlebihan dan berterusan adalah tidak bagus. Maka, jika ada alternatif mencegah terjebak dengan apa-apa penyakit, ianya lebih baik

*****

So, agaknya makanan tambahan ni kira keperluan atau tidak?
.
Untuk melangsungan hidup yang lebih sihat dan stabil, maka kita sarankan ambillah makanan tambahan.


*****

Makanan tambahan atau popular dgn gelaran "Supplemen" ni ada banyak jenis dan pilihan. Andai tersalah, padah jawapannya.

Popular posts from this blog

PETUA KECUTKAN BUASIR UNTUK PARA IBU

Buasir merupakan pengalaman ngeri untuk para ibu selepas bersalin. Saya berkongsi pengalaman ini kerana saya mengalaminya. Buasir bukanlah satu penyakit yang alaminya ada pada saya, namun saya mendapatnya selepas kehamilan pertama. Apa yang boleh saya gambarkan adalah perit dan pedih diiringi dengan ketidakselesaan.  APAKAH BUASIR? Buasir adalah salur darah vena yang membesar di bahagian bawah rektum dan dubur.

Wanita: PCOS Bukan Halangan Untuk Hamil dan Melahirkan Zuriat

CikMie nak kongsi pengalaman seorang pengguna Shaklee yang ada penyakit PCOS tetapi berjaya hamil. Ini adalah untuk memberi dorongan dan sokongan kepada ramai lagi wanita yang mengalami masalah ini agar tidak berputus asa dan sentiasa positif, rezeki Allah swt itu adalah sentiasa ada untuk hambaNya. Alhamdulillah... #pcossurvivor Berjaya Hamil Selepas Usaha Dengan Set Kesuburan Shaklee Jadi, untuk sahabat cikMie yang ada masalah PCOS, boleh cuba usahakan dengan set kesuburan Shaklee macam kakYong ni. 

Impian Seorang Wanita Bergelar Ibu Yang Perlu Diketahui Oleh Si Suami

Entri ini cikMie tujukan Khas untuk golongan bapa atau bakal jadi bapa. Sebagai seorang wanita dan juga isteri, tempoh paling penting salam hidup adalah saat melahirkan zuriat. Sememangnya akan ada pelbagai perasaan, yang mana menjerat emosi menjadi bercampur -baur.